Press "Enter" to skip to content

Calvinia 21 september 2021

Peter 4

Welkom in Calvinia. Het is vandaag dinsdag, 21 september en we zijn hier net aangekomen op een kleine camping na een rit van 400 km uit Beaufort West

Vorige week donderdag en vrijdag hebben we doorgebracht met het schilderen van het huis in Dysselsdorp terwijl we in een hotel verbleven in Oudtshoorn. De binnenmuren en het plafond zijn nu wit en het ziet er veel beter uit.

Vrijdag kwam de houtkachel en die werd in no time geplaatst. In de avond hebben we hem even uitgeprobeerd en het ding werkt uitstekend.

Zaterdagochtend wilden we vertrekken maar ineens deed de koelkast het niet meer. We zaten voor 9 uur al bij een Lewi’s en om 11 uur was de koelkast afgeleverd, geplaatst en werkte hij.

Vervolgens reden we naar Prince Albert om nog een keer lekker te braaien bij neef David. Hij had Eland (vers) gehaald bij een bevriende jager en dat smaakt prima!

Zondag vertrokken we naar het Karoo National Park nabij Beaufort West. Dit park is vooral bekend vanwege de leeuw Sylvester. Deze mannetjesleeuw ontsnapte in 2015 en werd pas 300 km verderop gevangen maar er waren nogal wat mensen en helicopters voor nodig. Hij had onderweg wel wat slachtoffers gemaakt onder de schapen en als bijkomen effect was de misdaad erg laag tijdens zijn ‘walkabout’.

Recent was er weer een leeuw ontsnapt en die was in Sutherland gevangen ruim 200 km verderop. Na zijn gevangenneming werd het arme beest opgesloten in een politiecel….

Wij bleven 2 nachten in dit park wat prachtig gelegen is in de bergen van de Karoo. Het is overdag gewoon warm maar in de nacht steekt de wind op en wordt het fris, eigenlijk best wel koud. In de ochtend reden we zelf een rondje door het park over een prachtige pas gevolgd door een onaards landschap met een slechte weg. We zagen niet veel dieren (zebra, herten) maar dat werd goedgemaakt door een ervaring op de kampeerplaats waar een kudu op 5 meter afstand kwam eten. Daarnaast waren er 3 grote schildpadden op het veldje naast ons. Ook kwam er nog een baviaan langs.

In de avond deden we een nachtsafari, met twee gidsen. Het was mooi om de dieren te zien bij nacht maar het was gewoon erg koud in een open wagen, met een sterke wind en een temperatuur van een graad of 5. We waren eigenlijk wel blij toen we weer bij de camping waren en zijn snel de tent in gekropen met een fles wijn.

Helaas is mijn spijsvertering wat van streek de afgelopen dagen dus ik moest er in de, erg koude, nacht een paar keer uit. Vandaag heeft Lisa wat custard poeder gekocht om de boel op slot te zetten. Het helpt…..

De rit vandaag ging van Beaufort naar Fraserburg en vandaar naar Calvinia. Het landschap onderweg was net als op Mars. Zwarte stenen, vreemd gevormde bergen, overal fijn donker zand en gortdroog met af en toe (elke 100 km) een klein plaatsje. Onderweg zie je dan toch hier en daar een boerderij maar waar die van leven weet ik echt niet

Morgen gaan we richting de Cederbergen waarschijnlijk

1. Erik Erik

Lijkt wel een maanlandschap, net alsof je op de hoogvlakte rond de Pico del Teide op Tenerife bent, mooi!