Press "Enter" to skip to content

Kaapstad – 26 januari 2024

Peter 3

Kaapstad 25 januari 2024

Het ontbijt in het hotel was hartstikke lekker en veel. Natuurlijk zat Lisa weer te zeuren dat ze geen honger had maar ze at fruit en een omelet. Om half tien heb ik een Uber besteld die er 5 minuten later was om ons naar Lilly te brengen. Daar zag ik, na twee en een half jaar, de camper weer.

Julian had prima voor ‘m gezorgd maar natuurlijk werken er een paar dingen niet (meer). Kom ik wel uit de komende tijd denk ik zo.

Zojuist heb ik mijn eerste stukje gereden in de camper en dat ging best. Zoals altijd is het wel goed nadenken bij kruispunten dat ik de juiste baan neem maar dat is met een dag wel weg.

De locale simkaart heb ik inmiddels gehaald met een krankzinnige hoeveelheid data (200 GB) voor ZAR 700 en een hoop gedoe met het registreren van die kaart. Sinds enkele jaren moet de prepaid simkaart op naam staan en dat betekent dus paspoort (geen probleem) en een ZA adres (heb ik wel). Nu wilden ze ‘proof of address’ en dat gaat dus niet. Ach, met wat glimlachen lukt er veel en af en toe laten vallen dat je hier familie hebt.

Voor de vakantiegangers onder ons, schaf het ding gewoon op de luchthaven aan. Ze zitten naast de uitgang op Capetown airport.

Het was mooi Lilly en Julian te zien; morgen vertrekken we naar Dysseldorp. Het is hier nu 33 graden maar daar wordt het ruim 40 de komende tijd.

Vannacht slapen we voor het huis van Lilly en Julian in onze camper

Zojuist hebben we ontdekt dat er iets mis is met de 2e batterij van de auto of met de bedrading die de binnenverlichting van de auto regelt. Helemaal niks werkt met motor aan of uit maar alles werkt als de externe stroom erop staat. Morgen komt er iemand even kijken en dan zien we wel verder.

Vannacht maakten we kennis met de Zuidafrikaanse stroomproblemen. Loadshedding heet dat hier en het is het gevolg van onvoorstelbare corruptie waarbij er veel te weinig stroom wordt opgewekt. Elke dag gaat de stroom hier voor minstens 2 uur uit en dan zit je in het donker.

Kaapstad – 26 januari

Vandaag is onze schoonzoon jarig. Geen idee of hij nog iets gaat vieren met het grote feest volgende maand in het vooruitzicht!

Gisteravond hadden we lange gesprekken met de familie over van alles en nog wat. Zuid Afrika staat bekend als de regenboognatie vanwege alle bevolkingsgroepen die er wonen en leven, een idee van de president in 1994. Dat de werkelijkheid zich heel wat moeilijker laat kneden werd gisteren weer eens goed duidelijk door een verhaal dat zwager Julian vertelde over een jonge man en vrouw die een kind kregen maar zijn familie, zwart en Xhosa, accepteerde haar en het kind niet. Het was iets cultureels was het verhaal maar voor mij was dit racisme, zij is kleurlinge, in de puurste en meest gevaarlijke vorm. Als blanke Nederlander ben ik me zeer goed bewust van de uitingen en vormen van racisme die er zijn ondanks dat ik dit zelf nog nooit heb ondervonden. Het verwonderde me dan ook dat, in dit verhaal, de cultuurkaart gewoon gespeeld kon worden, in dit land met haar geschiedenis.

De apartheidswetten van de blanken zijn ingewisseld voor de cultuurwetten van de zwarten maar ze zijn gewoon hetzelfde….

Vandaag gaan we de auto repareren en wat barbecuen. Morgen naar de hitte in Dysseldorp

1. Erik Erik

Hieperdepiep, in dat geval!!! En natuurlijk een goeie reis naar Dysseldorp!