Press "Enter" to skip to content

Rustenburg 28-7-2021

Peter 15

We zijn weer in Afrika en, deels, met vakantie. Wat is er allemaal gebeurd na de laatste bijdrage in 2019?

Nou veel!

Allereerst overleed Lisa’s vader eind 2019 na een lang ziekbed. Natuurlijk zijn wij op zijn begrafenis geweest, begin 2020 en, hoewel droevig, was dit toch weer een weerzien van heel veel familieleden. Waarschijnlijk namen Lisa en ik toen Corona mee naar Nederland want de hele familie is goed ziek geweest net als die van mijn zuster.

Corona heeft ons vooral, in het begin, zakelijk geraakt omdat 80% van de order wegvielen en de salarissen gewoon doorgingen. We hebben ons grote zorgen gemaakt of het bedrijf deze crisis wel zo overleven maar tot onze, onuitsprekelijke, opluchting kregen we een enorm project dat ons er doorheen heeft gesleept. Het heeft wel een wissel getrokken op de gezondheid van mijn zakenpartner en die van mij. Het waren grote bergen en hele hele diepe dalen en daarmee is alles gezegd. Maar, het resultaat is fantastisch en iets om trots op te zijn want 25 mensen hebben werk.

Wij vonden het tijd om weer eens met vakantie te gaan.

Vorige keer heb ik een Landcruiser gekocht, tweedehands, via Bushlore en dat was ontzettend goed bevallen. Na zes maanden werd de auto tegen een afgesproken prijs terug gekocht en gedurende de reis konden we altijd om advies vragen. Ze hebben het de afgelopen 18 maanden heel zwaar gehad maar zijn in staat geweest hun hele personeelsbestand aan te houden hoewel een groot deel van hun auto’s moesten worden verkocht.

Ditmaal heb ik gekozen voor een Hilux omdat dit wat minder spartaans is als een Landcruiser. Voor de geinteresseerden, op de website van Bushlore is het de HilCam. De auto is 3 jaar oud en heeft 80000 km gelopen en is in perfecte staat met een zonnepaneel, 3 slaapplaatsen, gasfornuisje, volledige kampeeruitrusting enz.

De auto zou ik in april ophalen maar toen besloot de Nederlandse regering om alle reizen naar Zuid Afrika te verbieden zodat we de reis moesten uitstellen tot juli. Dat kwam goed uit gezien allerlei zakelijke perikelen…..maar het was wel even balen.

We hebben de reis gepland voor dinsdag 27 juli 2021.

Dinsdagochtend had ik een taxi geregeld via Taxi Centrale Schiphol. Deze zou ons om 7 uur op komen halen met 4 koffers en 4 stuks handbagage. Waarom zoveel? Nou, wij zijn er voor de uitwisseling van kleding tussen de jonge kinderen van de neven en nichten!

Toen de taxi om 7 uur niet verscheen, belde ik het hoofdkantoor en daar werd mij doodleuk medegedeeld dat de chauffeur pech had en dat ik het maar zelf moest uitzoeken. Gelukkig was Tom, onze zoon, bereid om ons, met een volledig volgepakte auto, naar Schiphol te brengen.

Over de vlucht valt weinig te vertellen anders dan dat deze comfortabel was en dat het vliegtuig maar voor 30% vol was.

Op Johannesburg airport was het helemaal uitgestorven en waren er uitgebreide security checks voor Corona, gezondheid enzovoort. Er is hier een avondklok tussen 10 en 4 uur en iedereen loopt gemaskerd rond.

Ik ben heel vroeg opgestaan woensdag om geld te wisselen en een SIM kaart te kopen voor Zuid Afrika

Vanmorgen werden we opgehaald door Bushlore (wat een service) en afgezet bij hun hoofdvestiging in Midrand. Na een uitgebreide check van de auto en de nieuwe mogelijkheden werden we met een groot pak papier (de auto is nu 100% mijn eigendom) uitgeleide gedaan door het personeel.

Om de hoek ben ik vervolgens gestopt om de TomTom in te stellen en op te zoeken waar een winkelcentrum was want we misten wat spullen (stekker Zuid Afrika, SIM kaart instellen, kleine hangslotjes, dekbed voor de camper en, bovenal, eten voor de komende dagen).

Snel daarna zijn we op weg gegaan via Hartbeespoortdam naar Rustenburg waar we nu op een simpele camping zitten en verlangen naar ons bed. Morgen gaan we richting Kuruman over de N4. Het is onze intentie om dit keer in Zuid Afrika te blijven omdat we Lisa’s moeder en de rest van de familie willen zien en spreken. Mijn zwager heeft mij gisteren verteld dat zijn moeder in Kaapstad zit, ontvoerd door haar kleinzoon! Grote klasse Zephi!

Zojuist kreeg ik een e-mail van KLM dat onze terugvlucht niet meer gaat. Echt waar….. Gelukkig is er een alternatief geboden op 30 september!

1. Corry Corry

Goed begin en voorlopig door KLM geen eind. ?enjoy❤✌

2. O Peter, doe je business aan de kant en ga een boek schrijven. Over die twee werelden Europa en Zuid-Afrika…nog geen 3 dagen onderweg en nu al zit ik ademloos te lezen….
    Wordt vervolgd, hier ander nieuws, a.s. zondag is het lang geplande en gedroomde Zomerfeest in de boerderij in de Ridderbuurt. Prachtige omgeving, prachtige tuin, waar ik iedereen rond de grote houten tafels had voorgesteld, alleen…. de weersvoorspellingen zijn beroerd: 90% kans op regen en maximaal 18oC..
    Dat stond niet op mijn verlanglijstje. We gaan er toch wat van maken, een (her)ontmoeting met familie(s), vrienden, yogi’s, buren, oude klasgenootjes en medestewardessen, en natuurlijk onze boys met vrouw (Rem) en kleinkind!
    Liefs en genieten van die mooie camper, jullie hebben nog slaapplaatsen over dus wie weet komt er nog iemand langs tijdens jullie vakantie…

3. Erik de Groot Erik de Groot

Begint alweer als een avontuur!

Geniet ervan ?

4. Erik de Groot Erik de Groot

Geniet ervan!

5. Brumilda Brumilda

You should have said you’re in Rustenburg, Rowen is still home in Rustenburg He would have paid you a visit. Enjoy the rest of your trip and stay safe.